Wednesday, February 6, 2013

Kene Rajin, xde pilihan

Untitled-1

Aku sering kali ditanya, "Bro, ada tak jalan takpun shotcut untuk edit gambar bagi lawa?" biasanya aku sengih dulu baru jawab dan jawapan aku macam ni, "Aku dah cuba cari macam-macam approach untuk mudahkan kita edit gambar portrait tapi mmg aku tak jumpa, jadi tadak pilihan melainkan hg kene belajar jugak bende ni." Then dia respond, "Ooo kalau macam tu bro ajar la saya, nanti saya belanja teh tarik." Haaaaa nak habaq kat hangpa, ilmu aku mmg sama harga dengan teh tarik, pundek.
the best part is bila aku ajar orang-orang macam ni kebanyakan diorang tak pernah hargai aku terutama sekali bila aku tanya bali, "Lawa tone, camana buat"

KRIK KRIK KRIK

hgpa tau kan jawapan dia apa jadi aku tak perlu terangkan lah kang aku tak pasal-pasal bebal

oke, sebelum aku merepek lebih jauh lagi mari aku terangkan engenai gambar di atas
Gambar 1(kiri)
- ini merupakan gambar original. direct raw dari cf aku. kalau perhatikan disini aku sengaja shoot sedikit under untuk kekalkan detail pada imej.

Gambar 2 (tengah)
- aku menggunakan photoshop lightroom untuk mendapatkan hightlight dan white balance ikut citarasa aku.
- selain tu aku gunakan LR untuk naikkan clarity dan vibrance supaya imej aku lebih fresh(segar)

Gambar 3 (kanan)
- haaaa dengan mengabungkan beberapa approach untuk portrait aku berjaya hasilkan portrait yang korang nampak hehehe.
- mmg aku luangkan masa yag lama untuk dapatkan output sebegini. kalau aku boleh rasanya korang boleh buat lebih baik dari aku.
- rajin-rajin la browse youtube untuk mendapatkan tutorial yang sesuai dengan korang
- tapi ape-apehal pun gambar diperingkat awal tu kene cun

so, kene rajin dan usaha sendiri. memang xde pilihan lain. andaikata berkemampuan, masuk class dan jikalau tidak cari tutorial dalam google atau youtube.

goodluck ya :)

No comments:

Post a Comment