Saturday, December 22, 2012

Ayunee Azmee - Strobe

Ayunee Azmee

Yang sebenarnya aku baru lagi dalam strobe ni. Tak pandai sangat tapi aku ni berani mencuba. Kalau sebelum ni aku strobe bawah 1/250s tapi sekarang dengan trigger Pixel King, aku dapat HSS.

Ayunee Azmee

Jujur dari aku, aku sendiri perlu ke kelas lighting ni. aku masih lagi tak tahu macam mana nak kawal cahaya dari flash aku. Yang pasti waktu sesi ni aku gunakan logic.

Ayunee Azmee

Aku faham fungsi yang ada pada flash. sebagak contoh sekirannya kuasa 1/1 bermakna  dia gunakan kuasa cahaya penuh. Kalau 1/2 separuh dari tu dan seterusnya. Begitu juga dengan fungsi zoom. Kalau 24 maka cahaya akan terfokus pada kawasan yang dekat dengan kita dan kalau zoom ke 70 maka cahayanya akan lebih tajam.

Ayunee Azmee

Seperti aku cakap tadi, aku gunakan logic. Yang sebenarnya memang ada fomular untuk dapatkan pencahayaan yang terbaik. Kalau tengok hasil dari mereka yang lebih berpengalaman memang sangat mengagumkan. 

Ayunee Azmee

Aku? aku masih lagi experiment. Tapi yang pasti aku memang akan hadir kelas photography untuk memantapkan lagi mutu gambar-gambar yang aku tangkap. Photography memang hobi aku, aku memang suka tangkap gambar.

Ayunee Azmee

Aku memang bagitau siap-siap dekat Ayunee yang aku nak test gear baru aku dan dia oke je. Senang kerja dengan dia, tak banyak songeh. Kadang-kadang macam Pak Lawak pun ada. Besar kemungkinan dia akan ikut kami(aku, isteri aku, kawan-kawan rapat aku) ke Bali untuk photoshoot pada hujung 2012, insyaAllah.

Ayunee Azmee
tona berbeza

Kenapa aku strobe? Aku memang suka gambar aku terang, detail banyak dan berwarna. Sifu aku penah cakap,"Ada cahaya maka ada la warna". Aku pegang sampai sekarang kata-kata dia tu.

Ayunee Azmee
tona berbeza

Semua shots dalam entry ni aku shoot guna Sony a850 dengan Sony 70-200mm f2.8G. Aku guna trigger Pixel King dan dua flash Sony(f58 dan f56)

Cuba la, aku yakin korang boleh buat lagi baik dari aku

No comments:

Post a Comment