Monday, December 3, 2012

Cameron Highlands - Sony NEX 5 review

just nak bagitau korang, aku baru ja beli Sony Alpha NEX 5. Ekceli aku beli untuk bini aku sbb a580 besaq katanya tp aku pulok yg over guna camera ni hehehe

Cameron Highlands DEC 2012

Jujur dari aku, pada mulanya aku mmg tak percaya pada kemampuan camera ni. tp selepas balik dari Bali bebaru ni pandangan aku terhadap NEX 5 terus berubah

Cameron Highlands DEC 2012

Dengan sensor yang besar, kamera ni mmg dapat bagi performance yang menakjubkan dari segi detail, warna dan juga contrastnya. aku sendiri kagum dengan kamera ni. dengan kemampuan 14.2 megapixel paka dengan bahagianya aku edit gambar-gambar yang aku shoot.

Cameron Highlands DEC 2012

Bila aku balik dari Bali bapak aku ajak aku p Cameron Highlands dgn anak sedara aku sekali pada minggu berikutnya, aku terus kata "wokeh bro" tanpa fikir panjang sebabnya ini la peluang aku untuk test camera ni.

Cameron Highlands DEC 2012

Memang da jadi habit aku kalau nak keluar photoshoot aku akan limitkan gear aku supaya aku sendiri tak keliru mana satu nak guna. Jadi untuk ke CH aku dgn sengaja hanya bawa NEX aku, kitlens dia dan 50mm f1.8OSS(e-mount).

Cameron Highlands DEC 2012

Yang nak bestnya, parent aku especially bapak aku mcm nak marah aku nape aku tak bawak camera besar aku. aku pun potpet2 kononnya dia faham dunia aku pasal camera ni. sehinggalah dia lihat hasil dari camera tu barulah dia mcm WOW! hik hik hik

Cameron Highlands DEC 2012

So, secara terus terang, untuk shoot main-main atau travelling aku akan gunakan sepenuhnya camera ni sbb ianya ringan, kecil dan mudah di bawa. apedehal dalam poket pun muat na

Cameron Highlands DEC 2012

Ada rakan-rakan aku yg ada camera sebegini kata, nak bawak masuk mall pun xpe sbb pak guard ingat ni camera compact padahal dahsyat NEX ni

Cameron Highlands DEC 2012

Selain Sony, ada jugak brand lain yang mengeluarkan product yang sama. tapi ape2hal pun kita kena berterima kasih pada Panasonic Pen kerana diorang la yg first keluarkan mirrorless camera ni.(kalau aku salah tolong betulkan)

Cameron Highlands DEC 2012

jadi, korang sendiri tgk result dia camana dan judge sendiri. sebabnya aku perasan yg di Malaysia tak ramai yang betul2 guna camera jenis ni sedangkan di luar sana ramai yg betul-betul guna dan hasilkan seni2 yang mengagumkan.

Cameron Highlands DEC 2012

Fungsi pada NEX5 sama seperti Sony Alpha a550-a590. lagipun mmg sensor yang sama yang digunakan. 

Cameron Highlands DEC 2012

aku sendiri bawa NEX aku untuk shoot majlis akad nikah dan perkahwinan. letak je 50mm untuk cover moment dan detail. focusing pun laju bai

Cameron Highlands DEC 2012

Image kt bawah ni adalah personal fav aku dari outing aku di CH. bapak aku yang suruh shoot, aku pun nampak pelik je kaktus tu, aku terus kompo dan shoot

Cameron Highlands DEC 2012

untuk detail lebih lanjut lagi korang bole je google. aku ni hanya amateur hahaha! anyway, disini aku ingin nyatakan bahawa mmg berbaloi untuk dapatkan mirrorless camera ni, trust me. kepada yang ada mirrorless camera cuba korang explore dan keluar photoshoot.

sebagai bonus, saja nak habaq. Video dia pun best. check it out hehehe :

have fun ya :)


No comments:

Post a Comment